Cardinal Theme

مدل تعالی مدیریت پروژه IPMA

همواره سرعت و میزان رشد کشورها در گرو سرعت اجرای پروژه هایی است که برای توسعه کشور پیش بینی گردیده است. حال آنکه همواره عدم عملکرد صحیح در حوزه مدیریت پروژه به عنوان یکی از چالشهای اساسی در بروز تاخیرات میباشدو هر گونه تاخیر در روند پروژه های مذکورضمن آنکه تاثیرات جبران ناپذیری بر روی کیفیت مورد نظر وبرنامه ریزی شده خواهد گذاشت، گاهی اوقات پروژه ها و طرح ها ی مورد نظر را از حیز انتفاع ساقط نموده و خروجی پروژه نیز کاربری لازم را نخواهد داشت. در این ارتباط همواره از عدم عملکرد صحیح در حوزه مدیریت پروژه به عنوان بارزترین عامل بروز این تاخیرات یاد میگردد. سؤال اینجاست که آیا این مشکل ناشی از عدم عملکرد صحیح مدیران در حوزه تصمیم گیری در طول اجرای پروژه می باشد؟ پر واضح است که این نوع خطاها بخش غیر قابل انکار و لاینفک در حوزه عملکرد ایشان است. اما بنظر میرسد خطای بزرگتر و یا به عبارت دیگر آنچه که به عنوان سوء مدیریت مطرح میگردد، عدم وجود یک نگاه جامع ودر نتیجه عدم توجه به تمام حوزه های مرتبط با مدیریت پروژه میباشد. لذا موسسات بین المللی معتبر به منظور توسعه دانش مدیریت پروژه و ارزیابی عملکرد نظام مدیریت پروژه اقدام به تدوین و ترویج مدلها و استانداردها یی در این زمینه نموده اند که از مهمترین و معتبر ترین آنها میتوان به موسسه PMI آمریکا و IPMA اروپا اشاره نمود. موسسه PMI دو مدل PMBOK و OPM3 را به ترتیب به عنوان مدلهای اجرایی و ارزیابی نظام مدیریت پروژه ارایه نمود و از سوی دیگر موسسه IPMA نیز با الگو گیری از مدل EFQM اقدام به طراحی و تدوین مدلی نمود تا ضمن آنکه بیانگر تمامی حوزه های مدیریت پروژه باشد، فرآیند روشن و مناسبی را نیز به منظور ارزیابی عملکرد مدیران پروژه ها ارایه نماید. این مدل نظام جامع مدیریت پروژه را بر اساس 9 معیار اهداف پروژه، رهبری، منابع، کارکنان، فرایندها،نتایج مشتری، نتایج کارکنان، نتایج سایر طرفهای درگیر و نتایج کلیدی عملکرد پروژه مورد ارزیابی قرار میدهد و بدین وسیله به سازمان و مدیران پروژه ها این امکان را میدهد که نقاط قوت و نواحی قابل بهبود خود را شناسایی نمایند و نهایتا امتیاز عملکرد نظام مدیریت پروژه خود را بر اساس منطق RADAR را در بازه 0 تا 1000 تعیین نمایند. علاوه بر موسسه IPMA که پروژه های داوطلب را مورد ارزیابی قرار میدهد و از میان آنها پروژه های برتر را انتخاب و معرفی مینماید، کشورهایی همچون آلمان، اتريش، هلند، روماني و اسلواني نیز هر ساله جایزه ملی مدیریت پروژه برگزار مینمایند. در ایران نیز جهاد دانشگاهی در سال 1388 اقدام به تعریف جایزه ملی مدیریت پروژه نمود اما بواسطه حضور انجمن مدیریت پروژه به ایشان واگذار گردید. نکته قابل توجه آنست که با توجه به توان بخش خصوصی در کشورهای توسعه یافته و عدم تملک پروژه ها توسط دولتها، بنابر این حضور در این جوایز اختیاری میباشد. اما از آنجا که در ایران بخش خصوصی تمایل و یا توان رقابت با دولت و بخشهای دولتی را ندارد، بنابر این اغلب پروژه های مطرح کشور در اختیار بخش دولتی میباشد. فلذا به نظر میرسد که حضور داوطلبانه در جوایز موضوعیت نداشته باشد، که البته عدم استقبال پروژه ها جهت حضور در جایزه ملی مدیریت پروژه ایران نیز حکایت از صحت این استدلال دارد. بنابر این ضروریست که وزارتخانه ها با بکارگیری مدلهای معتبر بین المللی همچون IPMA ضمن نظارت و ارزیابی منطقی و جامع بر عملکرد نظام مدیریت پروژه های وزارتخانه و سازمانهای تابعه، هر ساله پروژه ها ومدیران برتر خود را تعیین و اعلام نمایند.


موسسه IPMA


فرنوش باقری


978-964-6445-20-8

1

جهاددانشگاهی